خودروهای سواری رنو

خودرو

داچیا داستر 2010

 

گروه خودروسازی رنو پس از جان دادن مجدد به داچیای رومانی و عرضه لوگان، حال برای بازار روسیه، برزیل، ترکیه، مراکش و بخشی از اروپا، به کمک مجموعه کارخانجات داچیا در pitesti رومانی در حال عرضه شاسی بلند 4×4 با نام داستر بوده که زمان دقیق ورود آن به بازار بهار 2010 اعلام شده است. این مدل با طول 3/4 متر و عرض 8/1 متر ground clearancy 200 میلی‏متر در مدل 2×4 حدود 1180 و 4×4 حدود 1280 کیلوگرم وزن دارد و قرار است حتّی از ژوئن 2010 برای ورود به بازار آفریقا و خاورمیانه هم آماده شود.گروه رنو که همچنان این مدل را با لوگوی داچیا عرضه خواهد کرد برای آن طراحی یک شاسی بلند (مینی suv) عضلانی را در نظر گرفته که در گلگیرهای برآمده، درهایی ستبر و عقبی گوژپشت کاملاً مشخص است، اگرچه تاحدودی طراحی آن در نیمرخ، داستر را شبیه محصولات امروزی جیپ کرد، ولی کمپانی سعی نموده تا با توجه به جزئیاتی چون کاسه چراغ‏ها، جلو  پنجره، سپر عقب و جلو و خطوط روی بدنه هویتی مستقل در اختیار این مینی شاسی بلند قرار دهد. داچیا این مدل را در دو گونه 2×4 و 4×4 تولید کرده که با جلو پنجره‏ای کرومی و نیم‏نگاهی به استراتژی نی‏سان شریک تجاری رنو این امکان را در اختیارش قرار داده تا با فشردن یک دکمه روی کنسول، بتواند آن را در سه حالت مجزا و در شرایط متفاوت براند. زمانی که این دکمه فشرده می‏شود سیستم انتقال نیرو در حالت خودکار قرار گرفته و میزان گشتاور مشخصی با توجه به مقدار لغزش جاده به اکسل‏های عقب و جلو تقسیم می‏گردد. هدف این سیستم ایجاد بالاترین میزان پایداری و کاهش لغزش است، اگرچه که داستر با مسیرهای ناهموار روبه‏رو شد، نوبت آن می‏رسد تا خودرو در حالت 4×4 یا سیستم چهار چرخ متحرک قرار بگیرد. در حالت نرمال این سیستم، گشتاور به چرخ جلو منتقل می‏شود و چنانچه میزان کشش از بین رفته یا پایداری خودرو دستخوش ضعف شود، مقداری از همین گشتاور به تایرهای عقب منتقل می‏شود. در شرایط بحرانی ویژه نیز گشتاور به یک میزان بین اکسل عقب و جلو تقسیم می‏گردد. امّا زمانی که در حالت قفل (lock) قرار می‏گیرد، راننده به‏صورت خودکار خودور را به حالت 4×4 در می‏آورد که 50 درصد گشتاور به چرخ‏های عقب رفته که این حالت برای زمان کاهش چسبندگی در زمین‏های برفی، سنگلاخی و شنی در سرعت پایین استفاده می‏شود. حالت سوم نیز داستر 2×4 می‏شود که سیستم انتقال قدرت روی دو چرخ قفل شده که این حالت جهت حرکت در جاده‏های مسطح مناسب بوده و سبب کاهش چرخه سوخت می‏شود و با چنین توانایی‏هایی به نظر می‏آید داچیا، شاسی بلندی بیش از توانمندی‏های شهری ساخته است. این شاسی بلند که توانایی حمل 5 سرنشین را دارد دقیقاً از همین حیث با خواهرش لوگان برابری می‏کند که میزان گنجایش صندوق بارش به dm3 475 رسیده که با خواباندن ردیف عقبی صندلی‏ها و حرکت آنها به سمت جلو به dm3 1600 افزایش می‏یابد.
امّا در بخش پیشرانه گویا داچیا آنچنان قوی عمل نکرده و مصرف سوخت را فدای قدرت نموده زیرا از مجموعه‏ای کوچک و نحیف 6/1 لیتری و 16 سوپاپ بنزینی سود برده که 110 اسب‏بخار قدرت تولید می‏کند که با پیشرانه‏های 89 و 105 اسب‏بخاری dci هم عرضه می‏شود و دقیقاً این پیشرانه 110 اسب‏بخاری همان مدل استفاده شده در گروه خودروسازی رنو روی لوگان بوده که حال روی یک شاسی بلند سوار شده است. مطمئناً با وزن 2/1 تن و اختصاص 9/10 کیلوگرم بر هر اسب‏بخار، نباید توانایی خارق‏العاده از آن سراغ داشت، امّا این پیشرانه دارای آلودگی بسیار پایینی است که در مدل dci دیزلی و در حالت 2×4 در هر 100 کیلومتر 140 گرم دی‏اکسیدکربن تولید می‏کند و در حالت 4×4 این میزان به 150 گرم در طول یک سیکل 100 کیلومتری می‏رسد.
در بحث ایمنی در مدل 4×4 چرخ‏ها به سیستم ضدّ بلوکه 1/8 بوش به کمک سیستم ebv یا تقسیم نیروی ترمز و ترمز کمکی مجهز گردیده که در بخش ایمنی داخل کابین هم در جلو دو بالشتک هوا (بستگی به بازار عرضه خودرو) و کمربندهای ایمنی سه نقطه‏ای با محدودکننده فشار برای سرنشینان جلو به چشم می‏خورد. البته باز هم بسته به نوع خودرو از بالشتک‏هایی برای جلوگیری از ضربه خوردن به سر استفاده می‏شود.
داستر که روی پلت‏فرم لوگان با نام bo سوار شده، از مواد مومی تزریق شده در بدنه، نوعی چسب با نام ماستیک برای الحاق قطعات بیرونی بدنه، تزریق سود مقاومت به قطعات فنی و تقویت سقف و آستانه ستون‏ها و ورودی در آن استفاده شده است. از اواخر سال 2010 در کنار تولید لوگان ساندرو، و ساندرو استپ وی در کوریتیبا برزیل که برای عرضه در برزیل، آرژانتین، مکزیک و شیلی عرض اندام خواهد نمود و پس از آن برای تولید و بر طبق قراردادهای پیشین به خط تولید رنو در منطقه مسکو می‏رود. البته داچیا که برای این مدل در خاورمیانه بازارهایی چون لبنان، مصر، سوریه، اردن و یا در آفریقا الجزایر و مراکش را تعریف کرده، اعلام نموده که با گارانتی سه ساله یا 100 هزار کیلومتری قادر است سالیانه در مجموعه کارخانجاتش در رومانی 350 هزار دستگاه از آن را تولید کند که این کار در کنار تولید لوگان، لوگان mcv و ساندرو صورت خواهد گرفت. داچیا توانسته با مدیریت کارآمد رنو از یک برند ورشکسته گمنام، امروزه به شرکتی پُر فروش با محصولاتی کم‏مصرف و دلخواه مشتری مبدل شود.

+ نوشته شده در  پنجشنبه دوم اردیبهشت 1389ساعت 19:1  توسط سينا و فرزاد  |